Huisschrijver Ilja Leonard Pfeijffer schrijft estafette voorstelling over liefde en eenzaamheid

Maastricht, 7 februari 2019

“Ik zoek de grens op door clichés en verwachtingen te kantelen”
door Ingrid Beckers

“Iedereen verlangt naar liefde en geborgenheid”, zegt schrijver Ilja Leonard Pfeijffer. “Het grappige en schrijnende is dat liefde altijd wordt verward met seks en lust.” Noem het maar liefde heet dan ook het nieuwe theaterstuk van Pfeijffer voor Toneelgroep Maastricht. “Het is een estafette voorstelling. In een chique Amerikaans hotel komt een heel scala aan personages voorbij. Allemaal zijn ze op bijna panische wijze op zoek naar die ene partner om hun eenzaamheid te bestrijden. Dat blijkt verdomd ingewikkeld in onze moderne tijd van levensechte seksrobots, datingapps en dat hele #MeToo.”   

Noem het maar liefde is vooral een komedie over de liefde”, zegt Pfeijffer. “Een soort staalkaart van alle soorten relaties, lust en genegenheid die mensen in deze moderne, hectische tijd aangrijpen om hun eenzaamheid te verdrijven. Met als meest extreme voorbeeld de innige liefdesrelatie tussen een jongen en zijn levensechte Realbotix seksrobot.”

“De voorstelling speelt zich af in het chique Majestic Imperial Hotel. De ideale setting om een hele estafette aan scènes en personages voorbij te laten komen. Van de stijve directeur met zijn gewillige secretaresse, tot polygame rocksterren, stille rukkers en single powervrouwen. Het lijken stereotypes. Het leuke is dat we in dit stuk grenzen opzoeken door met de verwachtingen van het publiek te spelen en clichés te kantelen. Zo ziet de secretaresse haar toekomstperspectief gefnuikt door haar correcte baas. Waar wacht hij op? Fuck#MeToo! Mag zij zich ineens niet meer omhoog neuken in de hiërarchie?”

“Humor moet wringen of ontroeren”, vindt Pfeijffer. “Je barst in lachen uit, auw, maar vijf minuten later voel je je schuldig dat je gelachen hebt. Dat gevoel, daar zijn regisseur Michel Sluysmans en ik allebei heel erg naar op zoek.”

Hoe ironisch Pfeijffer de moderne mens en alle nieuwe relatievormen ook beschrijft, de rode draad  in de voorstelling is een romantische vertelling over de liefde tussen een 70-jarige demente rocklegende Mitchel Brubaker en zijn vrouw Cat. De twee hoofdrollen worden gespeeld door Jeroen Spitzenberger en Anniek Pheifer. Pfeijffer schreef de dialogen met beide acteurs al in zijn hoofd. “Ik modelleer de tekst als een maatkostuum dat de acteurs precies past.”

In het stuk nemen Cat en Mitchel hun intrek in het hotel. Pfeijffer: “Het is precies vijftig jaar geleden dat oud-groupie Cat haar rockster in de hotelbar leerde kennen. Hij weet niks meer van het verleden, beseft niet eens dat hij een rocklegende is. De bejaarde vrouw besluit haar dementerende man hun liefdesverhaal opnieuw te vertellen. Ze maakt het alleen mooier, zachter, tederder dan het was. In flashbacks ziet het publiek de grove werkelijkheid.” 

Van alle 22 personages is Cat een van de weinige die erin slaagt échte liefde te vinden. Waarmee Pfeijffer de vraag opwerpt wat échte liefde is? “Veel mensen zien liefde als een soort economische transactie, iets wat uitgebalanceerd is: wat je geeft, krijg je ook terug. Cat laat zien dat ware liefde onbaatzuchtig en belangeloos is. Als je van iemand kunt houden die het eigenlijk niet verdient, is je liefde echt en puur. En dat heeft niets te maken met lust of seks.”

Noem het maar liefde is het tweede toneelstuk dat Ilja Leonard Pfeijffer schreef voor Toneelgroep Maastricht. Zijn eerdere theatertekst De advocaat is bekroond met de Toneelschrijfprijs 2017. Na succesromans La Superba en Brieven uit Genua verscheen in het najaar 2018 zijn grote roman Grand Hotel Europa.

Schrijven voor toneel doet voor Pfeijffer niet onder voor werken aan een vuistdikke roman. “Je doet er wat langer over, maar een theaterstuk is voor mij net zo’n belangrijk autonoom werk. Een dialoog voor toneel is moeilijker dan voor een boek. Het moet directer, dynamischer. De conversaties in mijn boeken zijn ook beter, scherper geworden dankzij mijn theaterteksten. Spannend aan toneel is dat er zoveel andere mensen bij betrokken zijn. Mijn tekst is de helft van een kunstwerk dat op toneel tot leven komt. Het is een soort magie.”

interview van Ingrid Beckers over Noem het maar liefde – Toneelgroep Maastricht.

Lees meer en tickets

  • Romeo & Julia

    23 augustus 2019
    Festivalplein
    Heerlen
    Tickets
  • Opening Buitenring

    01 september 2019
    Nabij Turboverkeersplein
    Nuth
    Tickets
  • Peachez

    try-out
    25 september 2019
    Theater de Bordenhal
    Maastricht
    Tickets
  • Peachez

    try-out
    26 september 2019
    Theater de Bordenhal
    Maastricht
    Tickets
  • Peachez

    try-out
    27 september 2019
    Theater de Bordenhal
    Maastricht
    Tickets
  • Peachez

    première
    28 september 2019
    Theater de Bordenhal
    Maastricht
    Tickets
  • Meer data