Nieuw jasje, nieuwe huisfotograaf
Toneelgroep Maastricht heeft een nieuw jasje gekregen. Ontwerper Ron Reuman heeft de rebranding van het logo en de huisstijl verzorgd. Michiel Voet tekent voor de nieuwe campagnebeelden en beelden van de makers. Michiel is al een aantal jaren aan Toneelgroep Maastricht verbonden als scenograaf. Op zijn beelden worden de makers en acteurs gefotografeerd met een kinderfoto van zichzelf.
Het verhaal van Toneelgroep Maastricht
‘We hebben gepoogd een affiche-concept te ontwikkelen waarin het verhaal van Toneelgroep Maastricht wordt verteld,’ aldus artistiek directeur Michel Sluysmans. ‘De voorstellingen van Toneelgroep Maastricht worden altijd ontwikkeld vanuit een mensbeeld. Ze zijn niet activistisch of moralistisch, maar leggen steeds een empathisch vergrootglas op mensen die worstelen met de thema’s van vandaag. Mensen in wie het publiek zich kan herkennen, om wie het kan lachen of huilen, mensen misschien met spijt over het verleden, maar ook zeker mensen met verwachtingen voor de toekomst.'
Nieuwe visuele lijn
Deze visie heeft Michiel vertaald in een nieuwe visuele lijn waarin acteurs een relatie aangaan met hun jongere ik, waardoor we twee verschillende versies zien van dezelfde persoon. Een versie voor wie de wereld nog openligt, en een versie met een heel leven achter zich. De foto’s van Michiel zijn krachtige persoonlijke beelden die geschiedenis en heden verenigen, ouderdom en jeugd, dromen en illusies, vergankelijkheid en levenslust.
Inspiratiebron
Een belangrijke zin in dit verband wordt uitgesproken in de voorstelling Ik blijf bij je van Abbbie Chalgoum. De zin is een citaat van Nietzsche en luidt “Werde der du bist”. Het is onze taak in het leven de mens te worden die we zijn, en dat is een levenslange zoektocht. “Maar,” zo fluistert Abbie’s moeder in zijn oor, “de mens die je bent is het kind dat je was voordat je besloot om hierover na te denken.” Deze zin was een belangrijke inspiratiebron om te komen tot voorliggend concept. We zijn trots op de eerste beelden die Michiel heeft gemaakt, die niet alleen esthetisch aantrekkelijk zijn, maar ook heel eerlijk en menselijk visualiseren waar Toneelgroep Maastricht voor staat.’