Korte biografie Judee Sill

HET LEVEN VAN JUDEE SILL

Het leven van Judee Sill (1944-1979) is worse than fiction: junkie, hoer, gewapende overvaller, kerkorganist, gedetineerde en een van de meest getalenteerde singer/songwriters uit de zeventiger jaren; zij was het allemaal. Ze had een hit met Jesus was a crossmaker, ze schreef Lady-O voor The Turtles. Maar haar succes was van korte duur, omdat ze ruzie maakte met haar platenbaas. Ze stierf, 35 jaar, vergeten en vereenzaamd in haar Hollywood-appartement aan een overdosis.

Judee Sill noemt haar muziek zelf country-cult-barok. Zij weet zich in gelijke mate beinvloed door de folkbeweging en door Bach. Haar tienerjaren in Los Angeles worden verpest door een gewelddadige stiefvader, Ken Muse, tekenaar van Tom & Jerry cartoons met een drankprobleem.  Sill betitelt hem als ‘gemeen, dom en bekrompen – hij sloeg honden’. Op haar 15e ontvlucht ze het geweld en het misbuik thuis, en wordt ze verliefd op een oudere man die leefde van gewapende overvallen. Samen beroven ze als een moderne Bonnie & Clyde benzinepompen en slijterijen. Tot ze wordt gearresteerd en terechtkomt in een ‘state reform school’ waar ze organist in de kapel wordt. Daar komt ze in aanraking met de muziek van Bach en besluit ze ‘de beste zangeres van de wereld’ te worden.

 

Maar de rust is van korte duur. Als haar moeder en geliefde broer overlijden raakt ze verweesd en begint ze LSD te gebruiken (‘the white peace’), en al snel raakt ze verslaafd aan heroine, waaraan ze refereert als ‘the dark peace’.  Ze belandt op haar 19e in de prostitutie om haar verslaving te kunnen bekostigen. Vriend en muzikant Jim Pons, lid van The Turtles, redt haar uit de goot en biedt haar aan liedjes te schrijven voor zijn platenmaatschappij. Vanaf dat moment gaat het beter met haar. Ze schrijft een bescheiden hit voor The Turtles (Lady-O) en David Geffen, dè muziekproducer van die tijd- biedt haar een platencontract aan. Haar titelloze debuut is een wonderschoon barok country-album (waarop ook het veelgecoverde Jesus was a crossmaker, geschreven voor de man die haar hart brak, zanger/acteur J. D. Souther). Maar vrijwel gelijktijdig brengt Geffen albums uit van Jackson Browne en The Eagles, waardoor het album in de pers minder aandacht krijgt dan het verdient.

Ze maakt ruzie met Geffen. Ze maakt openbaar dat hij homosexueel is, en uit wrok zorgt hij ervoor dat ze geen poot meer aan de grond krijgt in de platenwereld. Ze snijdt nu alle banden met het verleden door. Zelfs haar beste vriendin, met wie ze in haar jeugd een roadtrip door Amerika maakte krijgt geen contact meer met haar. Na een auto-ongeluk krijgt ze last van chronische rugpijn, maar vanwege haar criminele verleden krijgt ze geen goede pijnstillers. Ze raakt weer aan de drugs, nu om de pijn te bestrijden. Dat wordt haar uiteindelijk fataal. Judee Sill overlijdt vergeten en vereenzaamd op 23 november 1979, een dag na Thanksgiving, op 35-jarige leeftijd aan een overdosis. Er verscheen geen overlijdensbericht in de krant. Veel vrienden en fans ontdekten pas jaren later dat ze was overleden. In 2009 verscheen een tribute album, waarop diverse artiesten haar reperoirte ten gehore brengen. Haar nummers zijn inmiddels gecovered door Fleet Foxes, Linda Ronstadt, The Hollies, Bonnie ‘Prince’ Billy, Warren Zevon e.v.a.

HET LEVEN VAN JUDEE SILL

Het leven van Judee Sill (1944-1979) is worse than fiction: junkie, hoer, gewapende overvaller, kerkorganist, gedetineerde en een van de meest getalenteerde singer/songwriters uit de zeventiger jaren; zij was het allemaal. Ze had een hit met Jesus was a crossmaker, ze schreef Lady-O voor The Turtles. Maar haar succes was van korte duur, omdat ze ruzie maakte met haar platenbaas. Ze stierf, 35 jaar, vergeten en vereenzaamd in haar Hollywood-appartement aan een overdosis.

Judee Sill noemt haar muziek zelf country-cult-barok. Zij weet zich in gelijke mate beinvloed door de folkbeweging en door Bach. Haar tienerjaren in Los Angeles worden verpest door een gewelddadige stiefvader, Ken Muse, tekenaar van Tom & Jerry cartoons met een drankprobleem.  Sill betitelt hem als ‘gemeen, dom en bekrompen – hij sloeg honden’. Op haar 15e ontvlucht ze het geweld en het misbuik thuis, en wordt ze verliefd op een oudere man die leefde van gewapende overvallen. Samen beroven ze als een moderne Bonnie & Clyde benzinepompen en slijterijen. Tot ze wordt gearresteerd en terechtkomt in een ‘state reform school’ waar ze organist in de kapel wordt. Daar komt ze in aanraking met de muziek van Bach en besluit ze ‘de beste zangeres van de wereld’ te worden.

 

Maar de rust is van korte duur. Als haar moeder en geliefde broer overlijden raakt ze verweesd en begint ze LSD te gebruiken (‘the white peace’), en al snel raakt ze verslaafd aan heroine, waaraan ze refereert als ‘the dark peace’.  Ze belandt op haar 19e in de prostitutie om haar verslaving te kunnen bekostigen. Vriend en muzikant Jim Pons, lid van The Turtles, redt haar uit de goot en biedt haar aan liedjes te schrijven voor zijn platenmaatschappij. Vanaf dat moment gaat het beter met haar. Ze schrijft een bescheiden hit voor The Turtles (Lady-O) en David Geffen, dè muziekproducer van die tijd- biedt haar een platencontract aan. Haar titelloze debuut is een wonderschoon barok country-album (waarop ook het veelgecoverde Jesus was a crossmaker, geschreven voor de man die haar hart brak, zanger/acteur J. D. Souther). Maar vrijwel gelijktijdig brengt Geffen albums uit van Jackson Browne en The Eagles, waardoor het album in de pers minder aandacht krijgt dan het verdient.

Ze maakt ruzie met Geffen. Ze maakt openbaar dat hij homosexueel is, en uit wrok zorgt hij ervoor dat ze geen poot meer aan de grond krijgt in de platenwereld. Ze snijdt nu alle banden met het verleden door. Zelfs haar beste vriendin, met wie ze in haar jeugd een roadtrip door Amerika maakte krijgt geen contact meer met haar. Na een auto-ongeluk krijgt ze last van chronische rugpijn, maar vanwege haar criminele verleden krijgt ze geen goede pijnstillers. Ze raakt weer aan de drugs, nu om de pijn te bestrijden. Dat wordt haar uiteindelijk fataal. Judee Sill overlijdt vergeten en vereenzaamd op 23 november 1979, een dag na Thanksgiving, op 35-jarige leeftijd aan een overdosis. Er verscheen geen overlijdensbericht in de krant. Veel vrienden en fans ontdekten pas jaren later dat ze was overleden. In 2009 verscheen een tribute album, waarop diverse artiesten haar reperoirte ten gehore brengen. Haar nummers zijn inmiddels gecovered door Fleet Foxes, Linda Ronstadt, The Hollies, Bonnie ‘Prince’ Billy, Warren Zevon e.v.a.

sluiten