Scènefoto Ben van Duin

Schuld

Een onmogelijke worsteling tussen verleden en toekomst
do 6 okt ’22 - za 26 nov ’22
do 6 okt ’22
-
za 26 nov ’22

In Schuld vertelt een vierkoppig, ijzersterk ensemble van actrices het verhaal van een jonge Jezidische vrouw, die met een plotse ontmoeting geconfronteerd wordt met haar verleden. In een vurige tekst van Timen Jan Veenstra en met de spannende live muziek van multitalent Sam Gysel debuteert Jouman Fattal als regisseur bij Toneelgroep Maastricht.  

De Limburger ★★★★ 
‘Schuld grijpt je bij de keel’
‘Prachtige teksten van Timen-Jan Veenstra’
‘Spel is zo intens, geloofwaardig en overtuigend’
’Met ingehouden adem op het puntje van je stoel’
‘Uitmuntende live muziek van Sam Gysel’
‘Perfect passend decor van Sarah Nixon’

Theaterkrant 
‘Sterke spel van Gonca Karasu’
‘Scherp geschreven tekst’
‘Schuld is een langgerekte schreeuw over het onrecht van een vergeten genocide’

 

In de Nederlandse kunst kennen we het narratief van de daders vrij goed. We zijn gefocust op Nederlandse IS-strijders die naar Syrië afreizen en willen hen begrijpen, weten hoe iemand tot zoiets in staat is. Dat narratief heeft meer dan genoeg ruimte gehad. Schuld legt de focus op de slachtoffers. De Jezidi’s zijn een vaak vergeten volk uit het Midden-Oosten die al sinds 2014 de grootste slachtoffers zijn van IS en waarvan een groot aantal ook hier in Nederland woont. Hun verhaal is nooit verteld. Schuld vertelt het op waarheid gebaseerde verhaal van Aryán; een Jezidische vrouw die na haar ontsnapping van IS hier in Nederland een nieuw leven heeft opgebouwd. Maar dan maakt een absurde ontmoeting met haar verkrachter in de supermarkt alles los en dwingt haar tot handelen. Hoe loopt zo iemand hier gewoon vrij rond? Wanneer niemand haar gelooft is ze genoodzaakt het lot in eigen handen te nemen. Is wraak hier gerechtvaardigd om geweld te stoppen? Of stopt het geweld bij jezelf?

Schuld is een mix van waargebeurde verhalen en de verbeeldingskracht van de makers. Het kleurrijke ensemble neemt de kijker mee in een verstikkende en confronterende vertelling over oorlog, vrijheid en wat schuld betekent in een wereld die geen schuld bekent. 

In de voorstelling wordt expliciet verwezen naar (seksueel) geweld.

6 oktober - 26 november 2022

Publieksreacties

"Vanavond in Haarlem geweest. Wat een goed stuk. Fantastisch in elkaar gezet, zeer indringend en vol overgave gespeeld. Wat een energie hebben de spelers gegevens. Echt zeer van onder de indruk."Lisette de Vries, Facebook, 25-11-22

"Indrukwekkend, beklemmend. Ga kijken!!!!" Geert Beurskens, Facebook, 16-11-22

"Bark, dít is dus een "must see"! Ik ben gisteravond geweest. Zelden zo'n heftig stuk gezien." Donña Doesborgh, Facebook, 16-11-22

"Zeker gaan kijken naar deze heel indrukwekkende voorstelling! Ik was er samen met mijn dochters en op de terugweg van Heerlen naar Maastricht was het heel erg stil in de auto...." Mirjam Visser, Facebook, 4-11-22

"Een heel bijzondere en heftige voorstelling. Klasse!!!" Djoeke Joskin-Vonk, Facebook, 2-11-22

"Heel mooi neergezet. Ontroerend en soms heftig. Echt de moeite waard om naar toe te gaan"Marina Schillings, Facebook, 2-11-22

"Indrukwekkend stuk om stil van te worden" Claudia Goumans, Facebook, 31-10-22

"Prachtige produktie en geweldig gespeeld. Zo eenvoudig qua decor, maar zo mooi. Chappeau!!!" Marcel Coolen, Facebook, 30-10-22

"Gezien in Maastricht in de Bordenhal. Een indringend stuk, heel goed gespeeld! Succes nog verder! Marga Henssen, Facebook, 29-10-22

"Wat een mooie produktie....na afloop stond ik buiten.....wat gebeurt er met me....de emoties gierden letterlijk door mijn lief.... Chapeau ik mis al jaren geen enkele productie van Toneelgroep Maastricht maar dit was weer een topper..... verheug nu al op " Ik blijf bij je " met Abbie Chalgoum " Harry Golsteijn, Facebook, 21-10-22

"Deze voorstelling laat sporen achter bij de aanwezigen.....prachtig gespeeld!" Mieke Eerens, Facebook, 13-10-22

"Prachtige voorstelling, sterk en overtuigend gespeeld" Ine van Hulten, Facebook, 12-10-22

"IJzersterke voorstelling, zo mogen ze wel vaker gemaakt worden bij TGM!" Yves Vanderbooren, Facebook, 10-10-22

Lees en kijk meer publieksreacties

CREDITS

Anne-Chris Schulting

Actrice

Evrim Akyigit

Actrice

Gonca Karasu

Actrice

Ebony Wilson

Sam Gysel

Muziek

CREDITS

Met Evrim Akyigit, Gonca Karasu, Anne-Chris Schulting en Ebony Wilson 
Van Timen Jan Veenstra 
Regie Jouman Fattal 
Muziek Sam Gysel 
Scenografie Sarah Nixon, Jing Lin (stage)
Lichtontwerp Bart van den Heuvel
Dramaturgisch advies Martine Manten
Regieassistentie Diede Roffelsen
Intimiteitscoördinator Anna van Schijndel

Lengte voorstelling
De voorstelling duurt 100 minuten zonder pauze.

Inleidingen
Bij veel voorstellingen wordt een inleiding gegeven. Kijk in de speellijst voor een overzicht.

Speciale inleiding op donderdag 17 november, 19.00 – 20.00 uur, door Jouman Fattal en Brenda Stoter Boscolo - Theater Bellevue, Paloni zaal
Op donderdag 17 november, voorafgaande aan de voorstelling Schuld, gaan regisseur Jouman Fattal en journaliste Brenda Stoter Boscolo in gesprek over de voorstelling, de genocide op de Jezidi en de Jezidische gemeenschap in Nederland. Beluister ook de podcast 'Voor het applaus' van Theater Bellevue met de actrices uit Schuld.

De pers over eerdere voorstellingen van Jouman Fattal

‘Adembenemende confrontatie over weerbarstig onderwerp’ – Theaterkrant over Terug

‘Limbo is een bijna surrealistische tocht door het russendodenrijk, heftig, satirisch soms, weemoedig, poetisch, dan weer woedend’ – Keuze van de Criticus, Theaterkrant over Limbo

‘In Limbo houden de makers de balans tussen heftige details en een aangename lichtheid knap in evenwicht.’ - **** Volkskrant over Limbo

‘Broken Winged Bird ademt de actualiteit van dit moment(…) bewijst deze kleine vertelling die de kracht heeft van een historisch document.’ – de Groene Amsterdammer over Broken Winged Bird

‘Spannend grillige verbeelding van een historische schuld’ – Theaterkrant over Broken Winged Bird

‘Broken Winged Bird’ is een pijnlijk actueel statement, een vurige hartenkreet en een hartverscheurend theatraal document over systematisch racisme’ – NRC over Broken Winged Bird

‘… met zijn prachtige teksten een mozaïekvertelling die honderden zwarte mannen een stem geeft.’ – De Limburger over Broken Winged Bird