Jeroen Spitzenberger, foto Romy Treebusch

Oom Wanja

Topacteurs in tragikomedie over mislukte levens
vr 20 feb ’26 - za 6 jun ’26
vr 20 feb ’26
-
za 6 jun ’26

In het voorjaar van 2026 slaan regisseur Michel Sluysmans en schrijver Peer Wittenbols de handen ineen voor een vernieuwde en sprankelende versie van één van de bekendste stukken uit de toneelliteratuur: Anton Tsjechovs Oom Wanja. Jeroen Spitzenberger speelt de titelrol in deze ernstige komedie over onvervulde verlangens, knellende familiebanden, mislukte levens en vooral: heel veel liefdesverdriet.

Oom Wanja

Oom Wanja en zijn nichtje Sonja werken al hun hele leven hard op het boerenlandgoed van Sonja’s vader, die als professor werkt in de grote stad. Als de professor na zijn pensionering met zijn veel jongere tweede vrouw Jelena terugkeert naar het landgoed beginnen de verhoudingen te schuiven en komen onuitgesproken verlangens aan de oppervlakte. Wanja wordt verliefd op Jelena, die op haar beurt de hartstocht opwekt van de alcoholische dorpsarts Astrov, die in stilte wordt begeerd door Sonja. Tot overmaat van ramp kondigt de professor aan het landgoed te willen verkopen en daarmee Wanja’s levenswerk te vernietigen. 

Oom Wanja is een ontroerend en geestig klaaglied over gemiste kansen en vergankelijkheid. Alle personages hunkeren naar liefde, maar ze hunkeren vergeefs. Ze snakken naar zingeving, maar hun bestaan is zonder betekenis. Ze zijn teleurgesteld in hun leven maar slagen er niet in dat leven om te buigen.

‘Als je geen echt leven hebt moet je je behelpen met illusies. Dat is altijd nog beter dan niets.’  

Na eerdere succesvolle ensceneringen van Een Meeuw (2022) en De Kersentuin (2023) brengt regisseur Michel Sluysmans met Oom Wanja opnieuw een hedendaagse interpretatie van één van Tsjechovs meesterwerken. De personages in Oom Wanja treuren over hun verleden, dromen van een toekomst die nooit zal komen en zitten ondertussen vast in een ondragelijk hier en nu. Stuk voor stuk willen ze hun leven veranderen. Ze weten alleen niet hoe. Het kan niet anders, dan dat het publiek zich gaat herkennen.

Blindentolk
Bij de voorstellingen in Alkmaar, Utrecht, Sittard en Tilburg wordt audiodescriptie door blindentolk en meet & feel voorzien door de stichting Komt het Zien. Kijk voor meer informatie hier.

Groot liefhebber van werk Tsjechov
Michel Sluysmans: “Zoals bekend ben ik een groot liefhebber van het werk van Tsjechov. Zijn stukken worden nooit bevolkt door koningen, helden of goden, ze gaan niet over moord, intriges of veldslagen, maar Tsjechov laat gewone mensen zien met grote problemen. Mensen van vlees en bloed in wie wij ons kunnen herkennen omdat ze worstelen met de zinloosheid van het bestaan. Zijn stukken ademen een onmiskenbare, magische sfeer van melancholie en humor. Oom Wanja zal na Een Meeuw en De Kersentuin de derde Tsjechov zijn die ik regisseer, ditmaal volledig opnieuw geschreven door Peer Wittenbols, en gespeeld door een absolute topcast.

Oom Wanja is wel eens de komedie van de stilstand genoemd. De zeven personages zitten allemaal vast in een ongelukkig leven en zijn niet in staat dat leven om te buigen. Fysiek doen ze van alles, maar geestelijk staan ze stil. Ze hunkeren naar liefde, maar ze zullen haar niet krijgen. Ze snakken naar zingeving, maar hun bestaan is zonder betekenis. Met veel humor, liefde en empathie beschrijft Wittenbols het geploeter van Tsjechovs diep menselijke personages. Oom Wanja laat zien dat in die lange periode van bijna 130 jaar, tussen 1897 en 2026, tussen Tsjechov en Wittenbols, de mens feitelijk niets is veranderd.”

Dierbaar project 
Jeroen Spitzenberger: "Ongelofelijk, Oom Wanja is bijna 130 jaar oud en nog steeds herkent een groot publiek zich erin. De personages die van alles willen maar er niet naar handelen, verlangen naar een ander leven maar gehinderd worden door praktische obstakels - Tsjechov is onverminderd scherp, geestig en liefdevol meedogenloos in zijn portrettering van worstelende mensen. Voor mij nu al een dierbaar project, vanwege de derde samenwerking met Michel Sluysmans; een samenwerking die zich altijd kenmerkt door vertrouwen, vrijheid, en bijzondere keuzes. En als kers op de taart was De Woudduivel (Tsjechov’s voorstudie op Oom Wanja) het eerste toneelstuk dat ik na mijn afstuderen bij het Onafhankelijk Toneel in Rotterdam heb gespeeld. Ik kan niet wachten om dit mooie werk te laten zien en horen aan ons publiek.”

Michel Sluysmans

Regisseur

Peer Wittenbols

Schrijver

Michiel Voet

Decorontwerp

Bart van den Heuvel

Lichtontwerp

Sabine Snijders

Kostuumontwerp

Paul Slangen

Dramaturgie

Jolien de Haas

Regie-assistent

Zet mij op de wachtlijst

Wenslijstje

Toegevoegd:

Ga naar wenslijstje

Inschrijven voor onze nieuwsbrief of wijzig voorkeuren